Projekt „Profilaktyka PLUS II” - realizowany w roku 2020. Projekt dofinansowany przez Gminę Słubice.

Termin realizacji: 01.04.2020 – 30.11.2020 r.

Cel projektu: Celem projektu było kształtowanie odpowiednich postaw, zwiększenie świadomości i odporności na pojawiające się zagrożenia oraz wspomaganie rozwoju dzieci i dorosłych. Wspieranie przedsięwzięć zwalczających zjawiska patologii społecznej wśród mieszkańców Gminy, zwłaszcza dzieci i młodzieży.

Uczestnicy: 170 osób


Działania projektowe:

  • Warsztaty psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży

    Warsztaty z zakresu wiedzy o zagrożeniach i sposobach radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych. Warsztaty miały charakter edukacyjno–profilaktyczny. Tematyka i forma spotkań była dostosowana do możliwości psychofizycznych uczestników oraz oczekiwań placówki. Główną zasadą warsztatów była praca na zasobach – dostrzeżenie przez uczestników własnych mocnych stron – wzmacnianie czynników chroniących.

    Realizacja: 5 godzin, Liczba uczestników: 15, Termin: IX-XI 2020

  • Warsztaty teatralne – Teatrzyk profilaktyczny dla dzieci

    Na warsztatach dzieci samodzielnie stworzyły scenariusz z zakresu profilaktyki pt. „Wróżki”. Scenariusz przedstawienia skłaniał uczniów do refleksji nad własną tożsamością, akceptacją i tolerancją. Oprócz treści moralnych, ostrzegał przed następstwami złych decyzji. Uczestnicy samodzielnie stworzyli dekoracje, scenografie i stroje. Ze względu na sytuację epidemiologiczną przedstawienie zostało nagrane i udostępnione poprzez media społecznościowe.

    Realizacja: 6 godzin, Liczba uczestników: 15

  • Warsztaty artystyczne z elementami bajkoterapii

    Warsztaty zawierały treści profilaktyczne – odpowiednie wzorce zachowań, niepożądane w wieku wczesnoszkolnym, takie jak odrzucenie rówieśnicze, brak tolerancji dla odmienności czy kłamstwo. Dzięki warsztatom uczniowie rozwijali wrażliwość i system wartości oraz kształtowali odpowiednie wzorce zachowań. Wykorzystanie sztuki w celach edukacyjnych i terapeutycznych pomaga dzieciom uzewnętrznić emocje, myśli i potrzeby oraz stwarza okazję do odpowiedniego ich ukierunkowania. Uczestnicy zostali zaangażowani w różne działania artystyczno–plastyczne zainspirowane wysłuchaną wcześniej bajką. W drugiej części zajęć dzieci samodzielnie wymyśliły bajkę o charakterze edukacyjno–profilaktycznym oraz wykonały ilustracje do tej bajki.

    Realizacja: 5 godzin, Liczba uczestników: 15

  • Warsztaty taneczne z elementami choreoterapii

    Profilaktyka poprzez taniec i muzykę jest alternatywą wobec wielu szkodliwych czynników, takich jak hałas, szybki rytm życia, nadmiar bodźców, wszechobecna niezdrowa żywność czy siedzący tryb życia. Rekreacja ruchowa pełni wiele funkcji: wychowawczą, zdrowotną, poznawczą, wypoczynkową i rozrywkową. Oddziaływanie tańcem i muzyką wpłynęło na dzieci poprzez rozładowanie nadmiaru energii, odprężenie psychiczne, zniwelowanie stresów oraz pokonanie nieśmiałości.

    Realizacja: 6 godzin, Liczba uczestników: 15

  • Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli

    Warsztaty dotyczyły komunikacji i relacji społecznych na linii rodzic – dziecko – szkoła, ze szczególnym uwzględnieniem okresu dojrzewania. Tematyka obejmowała rolę rodziców i nauczycieli w ukazywaniu wartości moralnych, budowaniu w dzieciach poczucia własnej wartości, motywowaniu do nauki oraz umiejętności rozmawiania z dzieckiem przy zastosowaniu elementów dialogu motywacyjnego i zasad konstruktywnej krytyki.

    Realizacja: 4 godziny, Liczba uczestników: 70

  • Wykłady zaproszonych specjalistów

    Jedną z metod pracy profilaktycznej z młodzieżą było zapraszanie gości, trenerów, psychoterapeutów, którzy poprzez swoje doświadczenie i przykład potrafili „przemówić” do uczestników. Tematyka obejmowała działania niepożądane związane z eksperymentowaniem z substancjami psychoaktywnymi, charakterystykę uzależnień behawioralnych oraz wyjaśnianie znaczenia czynników chroniących i ryzyka w życiu człowieka.

    Łącznie: 2 spotkania, Liczba uczestników: 40 osób

  • Wydanie mini-książeczki z bajkami i ilustracjami powstałymi na zajęciach z elementami bajkoterapii

    Celem działania było stworzenie mini-książeczki zawierającej bajkę wymyśloną przez uczniów klas I-III podczas warsztatów artystycznych z elementami bajkoterapii. Oprócz tekstu w książeczce znalazły się ilustracje wykonane przez uczestników. Etapem końcowym było wydrukowanie 50 egzemplarzy książeczek. Działanie zostało zlecone firmie zajmującej się drukiem.

    Termin: XII 2020


Budżet całkowity: 8 355,00 zł, dofinansowanie: 6 000,00 zł, wkład własny: 2 355,00 zł

Koordynator: Beata Sierżant