Projekt: Prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy
Źródło finansowania: Gmina Słubice
Termin realizacji: 01.01.2023 – 31.12.2023
Cel projektu:
Wsparcie uczestników w formie:
usług bytowych, opiekuńczych, wspomagających i edukacyjnych;
miejsca pobytu dziennego, wyposażonego w niezbędne sprzęty i meble oraz środki do utrzymania higieny osobistej przez uczestników;
ciepłego posiłku w formie śniadania i obiadu;
niezbędnej pomocy w realizacji podstawowych czynności życiowych;
lepszej sprawności psychofizycznej;
aktywizacji i motywowania do podejmowania różnych działań;
pomocy w załatwianiu spraw osobistych i urzędowych;
terapii zajęciowej;
wsparcia terapeutycznego: psychologicznego, pedagogicznego, rehabilitacyjnego, socjalnego zgodnego z indywidualnymi potrzebami uczestnika;
rozwinięcia kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym, również z innymi podopiecznymi stowarzyszenia;
aktywności społecznej i obywatelskiej;
zajęć psychoedukacyjnych, terapeutycznych i kulturalno-edukacyjnych;
zwiększenia ilości prawidłowych relacji interpersonalnych w obrębie społeczności ŚDS oraz w życiu osobistym uczestników;
integracji uczestników ze społecznością gminy Słubice;
reintegracji zawodowej i społecznej uczestników.
Uczestnicy:
W realizacji zadania ŚDS wzięło udział łącznie 20 uczestników, wymiennie; maksymalna liczba w jednym momencie wynosiła 19 osób.
Działania projektowe:
Zarządzanie projektem
Do zarządzania projektem należała: organizacja techniczna projektu, prowadzenie rekrutacji uczestników, sprawy biurowo-organizacyjne, bieżące prowadzenie obsługi finansowo-księgowej, czuwanie nad poprawnością wydawania środków w projekcie, ewaluacja projektu oraz dokonanie rozliczenia pod względem finansowym i merytorycznym.
Za zarządzanie projektem odpowiedzialni byli: kierownik, księgowy oraz kadrowa.
Miejsce: siedziba Środowiskowego Domu Samopomocy
Termin: I – XII 2023
Zespół wspierająco-aktywizujący
Treningi były realizowane od 01.01.2023 do 31.12.2023 w siedzibie ŚDS w Słubicach. Za prowadzenie treningów odpowiedzialny był zespół wspierająco-aktywizujący w skład, którego wchodził:
Kierownik
Terapeuta zajęciowy
Instruktor ds. kulturalno-oświatowych
Pedagog
Psycholog
Pracownik socjalny
Rehabilitant
Trening funkcjonowania w codziennym życiu
Celem treningu było rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego i bardziej niezależnego życia. Planowane działania realizowane były poprzez:
Trening higieniczny i dbałości o wygląd zewnętrzny, podczas którego uczestnicy uczyli się:
a) zabiegów pielęgnacyjnych: dbanie o włosy – mycie, strzyżenie,
b) pielęgnacji dłoni i paznokci, golenia się, toalety całego ciała, posługiwania się środkami higieny osobistej,
c) edukacji na temat konieczności codziennej zmiany bielizny osobistej,
d) kształtowania potrzeby dbania o czystość ubioru, dobór kolorystyczny,
e) doboru odzieży do okoliczności i pory roku,
f) zastosowania preparatów do higieny intymnej.
Trening kulinarny, podczas którego uczestnicy nabywali umiejętności z zakresu:
a) estetycznego przygotowania i podania posiłków,
b) poznawania zasad zdrowego odżywiania się,
c) odpowiedniego doboru oraz wykorzystania artykułów spożywczych,
d) obsługi sprzętu RTV i AGD.
Trening umiejętności praktycznych obejmował:
a) trening prasowania (nauka obsługi żelazka, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i unikanie poparzeń),
b) trening prania (nauka prania ręcznego oraz w pralce automatycznej, dobór prania w zależności od kolorystyki, prawidłowe wieszanie prania, sposoby wybarwiania plam, odpowiedni dobór detergentów),
c) trening reperacji odzieży (doskonalenie umiejętności przyszywania odzieży, cerowania, obsługa maszyny do szycia).
Trening obsługi sprzętu RTV i AGD miał na celu zapoznanie z obsługą pralki, zmywarki, odkurzacza, piekarnika, komputera, telewizora, niszczarki, drukarki itp.
Trening budżetowy skupiał się na:
a) poznawaniu wartości nominałów,
b) orientacji w cenach danych produktów,
c) planowaniu wydatków miesięcznego budżetu,
d) umiejętności opłacania rachunków,
e) planowaniu listy zakupów.
Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: kierownik, pedagog, instruktor, terapeuta zajęciowy.
Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów
Trening dotyczył działań związanych z kontaktem z drugą osobą czy grupą. Uczestnicy nabywali umiejętności w zakresie:
a) pozytywnych relacji z osobami bliskimi, sąsiadami,
b) nawiązywania pozytywnych relacji oraz zachowań podczas różnych sytuacji, w których brali udział,
c) integracji ze społecznością lokalną,
d) kształtowania podstawowych umiejętności społecznych,
e) radzenia sobie w sytuacjach trudnych, np. związanych z odrzuceniem, lękiem, nieśmiałością.
Planowane działania realizowane były poprzez:
Trening aktywizacji zawodowej
Trening umiejętności społecznych
Trening umiejętności interpersonalnych
Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: psycholog, pracownik socjalny.
Trening umiejętności spędzania czasu wolnego
Podczas treningu uczestnicy uczyli się:
a) rozwijać własne zainteresowania,
b) rozwijać umiejętności korzystania z różnych form spędzania czasu wolnego,
c) rozwijać sprawność manualną poprzez wykonywanie różnych prac plastycznych.
Planowane działania realizowane były poprzez:
Zajęcia edukacyjne
Zajęcia komputerowe
Zajęcia manualno-plastyczne
Zajęcia techniczne
Zajęcia krawieckie
Zajęcia muzyczno-teatralne
Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: pedagog, terapeuta zajęciowy, instruktor.
Terapia ruchowa
Podczas zajęć uczestnicy pracowali nad poprawą kondycji fizycznej, uczestniczyli w:
a) zajęciach sportowych (ćwiczenia na sprzęcie sportowym, ćwiczenia ogólnousprawniające, gry i zabawy z piłką),
b) zajęciach relaksacyjnych,
c) rekreacji,
d) masażu.
Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: rehabilitant, terapeuta zajęciowy, pedagog, instruktor, trener personalny na siłowni.
Poradnictwo i terapie specjalistyczne
Poradnictwo psychologiczne i terapia pedagogiczna
a) terapia indywidualna i grupowa,
b) psychoedukacja dotycząca chorób i zaburzeń,
c) badania diagnostyczne/wystawianie opinii psychologicznych,
d) stymulacja ogólnego rozwoju uczestnika, rozwijanie funkcji motorycznych, spostrzegawczości, koncentracji uwagi, percepcji wzrokowej, sprawności manualnej.
Poradnictwo i terapia pedagogiczna zostały zrealizowane. Osoby prowadzące: psycholog, pedagog.
Praca socjalna, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
a) nauka sporządzania i wypełniania dokumentów,
b) nabywanie umiejętności telefonicznego umawiania wizyt u specjalistów,
c) poradnictwo specjalistyczne, w szczególności socjalne,
d) współpraca pracownika socjalnego ze środowiskiem rodzinnym i sąsiedzkim uczestnika.
Praca socjalna została zrealizowana. Osoba prowadząca: pracownik socjalny.
Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych
a) pomoc w rejestracji do lekarza pierwszego kontaktu i poradni specjalistycznej,
b) monitorowanie regularnej farmakoterapii i wizyt w poradniach specjalistycznych.
Udział w organizowanych imprezach okolicznościowych:
Bal karnawałowy
Dzień pizzy
Bal walentynkowy
Tłusty czwartek
Dzień kobiet – wyjście do kawiarni
Wyjście do kina w Słubicach na film „Mała Syrenka”
Kiermasz Wielkanocny
Spotkanie Wielkanocne
Dzień Ziemi – ognisko na SOSIR
Wyjazd do teatru do Gorzowa Wlkp.
Ognisko i konie w Golicach – wyjazd integracyjny
Dzień czekolady – wyjście do kawiarni
Dwudniowy wyjazd nad jezioro
Wyjazd nad Morze
Dzień chłopaka
Filmoterapia w ośrodku
Kiermasz stroików
Kiermasz pierogów
Wyjazd do ZOO we Wrocławiu
Zabawa Andrzejkowa
Spotkanie mikołajkowe
Kiermasz Bożonarodzeniowy prac uczestników
Udział w „Każdy Inny – Wszyscy Równi”
Udział w Kalendarzu Adwentowym
Występ na Jarmarku Bożonarodzeniowym
Spotkanie wigilijne
Budżet: całkowity dofinansowanie: 523 124,88 zł
Koordynator: Monika Dutkiewicz