Projekt: Prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy

Źródło finansowania: Gmina Słubice

Termin realizacji: 01.01.2023 – 31.12.2023


Cel projektu:

Wsparcie uczestników w formie:


  • usług bytowych, opiekuńczych, wspomagających i edukacyjnych;

  • miejsca pobytu dziennego, wyposażonego w niezbędne sprzęty i meble oraz środki do utrzymania higieny osobistej przez uczestników;

  • ciepłego posiłku w formie śniadania i obiadu;

  • niezbędnej pomocy w realizacji podstawowych czynności życiowych;

  • lepszej sprawności psychofizycznej;

  • aktywizacji i motywowania do podejmowania różnych działań;

  • pomocy w załatwianiu spraw osobistych i urzędowych;

  • terapii zajęciowej;

  • wsparcia terapeutycznego: psychologicznego, pedagogicznego, rehabilitacyjnego, socjalnego zgodnego z indywidualnymi potrzebami uczestnika;

  • rozwinięcia kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym, również z innymi podopiecznymi stowarzyszenia;

  • aktywności społecznej i obywatelskiej;

  • zajęć psychoedukacyjnych, terapeutycznych i kulturalno-edukacyjnych;

  • zwiększenia ilości prawidłowych relacji interpersonalnych w obrębie społeczności ŚDS oraz w życiu osobistym uczestników;

  • integracji uczestników ze społecznością gminy Słubice;

  • reintegracji zawodowej i społecznej uczestników.


Uczestnicy:

W realizacji zadania ŚDS wzięło udział łącznie 20 uczestników, wymiennie; maksymalna liczba w jednym momencie wynosiła 19 osób.


Działania projektowe:


  1. Zarządzanie projektem

    Do zarządzania projektem należała: organizacja techniczna projektu, prowadzenie rekrutacji uczestników, sprawy biurowo-organizacyjne, bieżące prowadzenie obsługi finansowo-księgowej, czuwanie nad poprawnością wydawania środków w projekcie, ewaluacja projektu oraz dokonanie rozliczenia pod względem finansowym i merytorycznym.

    Za zarządzanie projektem odpowiedzialni byli: kierownik, księgowy oraz kadrowa.

    Miejsce: siedziba Środowiskowego Domu Samopomocy

    Termin: I – XII 2023

  2. Zespół wspierająco-aktywizujący

    Treningi były realizowane od 01.01.2023 do 31.12.2023 w siedzibie ŚDS w Słubicach. Za prowadzenie treningów odpowiedzialny był zespół wspierająco-aktywizujący w skład, którego wchodził:

  3. Kierownik

  4. Terapeuta zajęciowy

  5. Instruktor ds. kulturalno-oświatowych

  6. Pedagog

  7. Psycholog

  8. Pracownik socjalny

  9. Rehabilitant

  10. Trening funkcjonowania w codziennym życiu

    Celem treningu było rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego i bardziej niezależnego życia. Planowane działania realizowane były poprzez:


  • Trening higieniczny i dbałości o wygląd zewnętrzny, podczas którego uczestnicy uczyli się:

    a) zabiegów pielęgnacyjnych: dbanie o włosy – mycie, strzyżenie,

    b) pielęgnacji dłoni i paznokci, golenia się, toalety całego ciała, posługiwania się środkami higieny osobistej,

    c) edukacji na temat konieczności codziennej zmiany bielizny osobistej,

    d) kształtowania potrzeby dbania o czystość ubioru, dobór kolorystyczny,

    e) doboru odzieży do okoliczności i pory roku,

    f) zastosowania preparatów do higieny intymnej.

  • Trening kulinarny, podczas którego uczestnicy nabywali umiejętności z zakresu:

    a) estetycznego przygotowania i podania posiłków,

    b) poznawania zasad zdrowego odżywiania się,

    c) odpowiedniego doboru oraz wykorzystania artykułów spożywczych,

    d) obsługi sprzętu RTV i AGD.

  • Trening umiejętności praktycznych obejmował:

    a) trening prasowania (nauka obsługi żelazka, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i unikanie poparzeń),

    b) trening prania (nauka prania ręcznego oraz w pralce automatycznej, dobór prania w zależności od kolorystyki, prawidłowe wieszanie prania, sposoby wybarwiania plam, odpowiedni dobór detergentów),

    c) trening reperacji odzieży (doskonalenie umiejętności przyszywania odzieży, cerowania, obsługa maszyny do szycia).

  • Trening obsługi sprzętu RTV i AGD miał na celu zapoznanie z obsługą pralki, zmywarki, odkurzacza, piekarnika, komputera, telewizora, niszczarki, drukarki itp.

  • Trening budżetowy skupiał się na:

    a) poznawaniu wartości nominałów,

    b) orientacji w cenach danych produktów,

    c) planowaniu wydatków miesięcznego budżetu,

    d) umiejętności opłacania rachunków,

    e) planowaniu listy zakupów.


Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: kierownik, pedagog, instruktor, terapeuta zajęciowy.


  1. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów

    Trening dotyczył działań związanych z kontaktem z drugą osobą czy grupą. Uczestnicy nabywali umiejętności w zakresie:

    a) pozytywnych relacji z osobami bliskimi, sąsiadami,

    b) nawiązywania pozytywnych relacji oraz zachowań podczas różnych sytuacji, w których brali udział,

    c) integracji ze społecznością lokalną,

    d) kształtowania podstawowych umiejętności społecznych,

    e) radzenia sobie w sytuacjach trudnych, np. związanych z odrzuceniem, lękiem, nieśmiałością.


Planowane działania realizowane były poprzez:


  1. Trening aktywizacji zawodowej

  2. Trening umiejętności społecznych

  3. Trening umiejętności interpersonalnych


Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: psycholog, pracownik socjalny.


  1. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego

    Podczas treningu uczestnicy uczyli się:

    a) rozwijać własne zainteresowania,

    b) rozwijać umiejętności korzystania z różnych form spędzania czasu wolnego,

    c) rozwijać sprawność manualną poprzez wykonywanie różnych prac plastycznych.


Planowane działania realizowane były poprzez:


  1. Zajęcia edukacyjne

  2. Zajęcia komputerowe

  3. Zajęcia manualno-plastyczne

  4. Zajęcia techniczne

  5. Zajęcia krawieckie

  6. Zajęcia muzyczno-teatralne


Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: pedagog, terapeuta zajęciowy, instruktor.


  1. Terapia ruchowa

    Podczas zajęć uczestnicy pracowali nad poprawą kondycji fizycznej, uczestniczyli w:

    a) zajęciach sportowych (ćwiczenia na sprzęcie sportowym, ćwiczenia ogólnousprawniające, gry i zabawy z piłką),

    b) zajęciach relaksacyjnych,

    c) rekreacji,

    d) masażu.


Trening został zrealizowany. Osoby prowadzące: rehabilitant, terapeuta zajęciowy, pedagog, instruktor, trener personalny na siłowni.


  1. Poradnictwo i terapie specjalistyczne


  • Poradnictwo psychologiczne i terapia pedagogiczna

    a) terapia indywidualna i grupowa,

    b) psychoedukacja dotycząca chorób i zaburzeń,

    c) badania diagnostyczne/wystawianie opinii psychologicznych,

    d) stymulacja ogólnego rozwoju uczestnika, rozwijanie funkcji motorycznych, spostrzegawczości, koncentracji uwagi, percepcji wzrokowej, sprawności manualnej.


Poradnictwo i terapia pedagogiczna zostały zrealizowane. Osoby prowadzące: psycholog, pedagog.


  • Praca socjalna, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych

    a) nauka sporządzania i wypełniania dokumentów,

    b) nabywanie umiejętności telefonicznego umawiania wizyt u specjalistów,

    c) poradnictwo specjalistyczne, w szczególności socjalne,

    d) współpraca pracownika socjalnego ze środowiskiem rodzinnym i sąsiedzkim uczestnika.


Praca socjalna została zrealizowana. Osoba prowadząca: pracownik socjalny.


  • Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych

    a) pomoc w rejestracji do lekarza pierwszego kontaktu i poradni specjalistycznej,

    b) monitorowanie regularnej farmakoterapii i wizyt w poradniach specjalistycznych.


  1. Udział w organizowanych imprezach okolicznościowych:

  2. Bal karnawałowy

  3. Dzień pizzy

  4. Bal walentynkowy

  5. Tłusty czwartek

  6. Dzień kobiet – wyjście do kawiarni

  7. Wyjście do kina w Słubicach na film „Mała Syrenka”

  8. Kiermasz Wielkanocny

  9. Spotkanie Wielkanocne

  10. Dzień Ziemi – ognisko na SOSIR

  11. Wyjazd do teatru do Gorzowa Wlkp.

  12. Ognisko i konie w Golicach – wyjazd integracyjny

  13. Dzień czekolady – wyjście do kawiarni

  14. Dwudniowy wyjazd nad jezioro

  15. Wyjazd nad Morze

  16. Dzień chłopaka

  17. Filmoterapia w ośrodku

  18. Kiermasz stroików

  19. Kiermasz pierogów

  20. Wyjazd do ZOO we Wrocławiu

  21. Zabawa Andrzejkowa

  22. Spotkanie mikołajkowe

  23. Kiermasz Bożonarodzeniowy prac uczestników

  24. Udział w „Każdy Inny – Wszyscy Równi”

  25. Udział w Kalendarzu Adwentowym

  26. Występ na Jarmarku Bożonarodzeniowym

  27. Spotkanie wigilijne



Budżet: całkowity dofinansowanie: 523 124,88 zł

Koordynator: Monika Dutkiewicz